A
WANDERERS együttes
(1963
- 1976)
Történet
I.
Boldog békeidők. Amikor még minden szép volt……..
(1963-1970)
II. A
„Nagy Csapat” (1969-1970)
III.
Barátokkal, még elég magasan. (1970-1973)
IV.
Lejtmenet (1973-1976)
Lásd még:
Zoltán János: Rockcirkusz
Kelemen András & Oláh Árpád: A magyar rock bölcsője (1960-1970)
Beszélgetés
Haász Alberttel. /2003./
Interjú a Zenetudományi Intézet archívumából
www.youtube.com -> Wanderers együttes
Wikipedia - Wanderers együttes
Zenék
Plakátok
I. Boldog békeidők. Amikor még
minden szép
volt……..
Négy tinédzser
korú, vállalkozó kedvű ifjonc
1963 őszén, WANDERERS néven beat-zenekart
alapított. Persze a vállalkozó kedven kívűl
ilyesmihez már abban az időben is szükség volt
egyéb "kellékekre" is. Legelsőként néminemű
hangszer tudásra. De ezzel nem volt nagy gond.
Berta
József /
szólógitár / többéves hegedűsi
múlttal a háta mögött váltott
gitározásra, s már
ekkor feltűnt technikás, precíz játéka.
Rédey
Gábor /
basszusgitár / a zongora billentyűit cserélte néhány év
után a basszusgitár húrjaira. /Amúgy
remekül énekelt./
Vitális József /ritmusgitár
/ bár különösebb zenei képzésben
nem részesült, tehetséges, különlegesen
laza csuklójú gitáros volt. Jól
körül kellett annak néznie az akkori mezőnyben, aki
nálánál jobb ritmusgitáros keresett!
De Hoffmann
Péter / dob /
sem a megalakulást megelőző hónapokban vett
kezében először dobverőt! Szóval már nagyon hamar
kiderült: van fantázia - legalább is zeneileg - az
együttesben.
A figyelmet főleg kiváló
instrumentális
megszólalásával hívta fel magára a
zenekar, ami különösen a Shadows-számok
interpretálásában csúcsosodott ki. De itt
kezdte – nem éppen sikertelen -
pályafutását a két Tolcsvay testvér
/Béla és László/ is,
akik közel egy évig voltak a zenekar
tagjai. ( Majd nem sokkal később saját
zenekart alapítottak. De erről még lesz
szó.)
Az
akkoriban
évről-évre
megrendezésre kerülő Amatőr Zenekarok
Országos
Seregszemléjén már az első
indulásukkor, 1965-ben aranyérmesek lettek, amit
megismételtek a következő két
évben is! (Ebben az időben minden
gitáros/éneklős
együttes ebbe a kategóriába
tartozott, akiket a hivatásos,
vizsgázott, elsősorban vendéglátóhelyeken
zenélő
„kollégák” mélységesen lenéztek,
és csak „je-je zenészeknek” aposztrofáltak).
1965 végén Rédey Gábor
szolgálataira
a honvédség is igényt tartott, és
így megüresedett helyére Sánta Antal
került, aki nemcsak kitűnően
pótolta elődjét, - annak minkét
funkciójában – hanem
hét/!/ éven
keresztül
a
WANDERERS húzóemberének is bizonyult. Precízen gitározott, és
ezzel egy időben
remekül énekelt, több stílusban is otthonosan
mozgott. 1966 nyaráig az
együttes
ebben az összeállításban szerepelt, amikor
két új taggal
bővült a gárda.
A szegedi Mary Zsuzsa az 1966-os
salgótarjáni Országos Amatőrzenei
Fesztiválon tűnt fel, és Módos
Péter, a későbbi televíziós zenei
szerkesztő, /akkoriban a KISZ
Bizottság Agit. Prop.
Osztályának egyik befolyásos
személyisége/ ötletére, az ő
bábáskodása mellett/!/, ezek után
Budapestre
költözött, és a WANDERERS tagja lett. Nemcsak
szólistaként „villogott”, hanem, ha három
/vagy több/ szólamú számot
játszott az együttes, ő énekelte a legfelső
szólamot, amivel /a női énekes
szereplésén túl/ színesedett az
együttes repertoárja. Nyár végén
pedig
jött Haász Albert.
Haász
Albert hosszas komolyzenei tanulmányok
után lett az 1963 januárjában megalakult KON-TIKI
zenekar zongoristája és
egyben vezetője is. A KON-TIKI is ismert zenekar volt 1963 és
1966 között.
Legemlékezetesebb szereplése az Amatőr Zenekarok
Országos Seregszemléjének
budapesti elődöntőjében volt, amikor az Egyetemi
Színpadon megrendezett
vetélkedőn a METRÓ és a SCAMPOLO együttes
mögött, de az ECHO zenekar előtt
végzett. Rövidebb-hosszabb ideig KON-TIKI tag volt – az
ismertebb zenészek
közül – Tőricht
György /DOGS,
METEOR)/ Maka Béla
/ex-METRÓ-s/,
Imre Attila
/később: KEX/ Jeney
Ferenc /FUTURAMA/, Mercsényi
Tamás
/JOSE ARZEMENDIA zenekara, majd később HAZZY OSTERWALD/,
valamint Danyi Attila –
aki aligha szorul
különösebb bemutatásra.
Az
együttes fő erőssége a dallamos,
többszólamú, nyugati (angol-amerikai)
slágerzene interpretálása volt, melynek
főszereplője a nagyon kellemes hangú Imre Attila volt.
De jutott szólószerep Haász
Albertnek is, míg Danyi és Jeney elsősorban a
vokálozásban jeleskedett. 1966
nyarán Danyi – aki akkor a zenekar felszerelésének
jelentős részével
rendelkezett – megunván a gyakori és szinte mindig
kényszer szülte tagcseréket,
bejelentette távozását, amely – az említett
ok miatt – egyben a zenekar
feloszlását is jelentette. (A KON-TIKI-ről még
részletesebben a www.KonTiki-zenekar.hu honlapon.)
Ekkor
kereste meg Haász Albertet a WANDERERS, aki elfogadta
az invitálást az orgonista posztra, mivel
látásból/hallásból már
ismerte a
zenekart, és nagyon jó véleménnyel volt
róla. Ezzel egyszer, s mint
megerősödött – az orgona belépése mellett – az
énekesi front is, mivel Haász
Albert e téren már a KON-TIKI-ben meglehetős gyakorlatra
tett szert.
Megjelenésével némiképpen
megváltozott a zenekar
repertoár-irányultsága:
lehetőség nyílt olyan számok
eljátszására is, amelyeket orgona
nélkül nem
tudtak volna hangzáshűen megszólaltatni. És mivel
Haász Albert volt a
legidősebb, és egyben a legképzettebb zenész,
továbbá – közgazdászhallgató
lévén – a zenekari ügyek
intézéséhez is ő értett a legjobban,
fél év után ő
lett a zenekar hivatalos vezetője. Ekkortájt kezdett
kikristályosodni az
együttes további pályafutását mind
végig jellemző stílus irányzat: a dallamos,
általában igényesebb hangszerelésű,
többszólamú slágerzene. Beatles, Peter
& Gordon, Hollies, Seekers, Searchers, Simon & Garfunkel, Andy
Williams, Yardbirds, Joan Baez, Moody Blues, Deep Purple és
még sorolhatnánk
azokat az előadókat, akinek több száma is az
együttes műsorán szerepelt az
elkövetkező néhány évben. De
játszottak még Haász által a KON–TIKI
műsorából
„átmentett” country-zenét, spirituálékat
Mahalia Jackson és a Weawers együttes
műsorából, Swingle Singers
átdolgozásokat. Na, és Shadows! Kb. tíz
szám szerepelt tőlük a zenekar
repertoárjában, melyet az együttes, - mint
arról már szó is volt – ritkán
hallható hangzáshűséggel adott elő. Ha klubjukban
játszottak, az első „menet”
- kb. háromnegyed óra – végig Shadows volt!
Kezdetben
a zenekarok kizárólag
külföldi számokat játszottak, énekeltek
– az eredeti hangzás minél jobb
megközelítésének igényével. 1965-1966-tól kezdve
azonban már megjelentek az
első saját szerzeményű művek is. A WANDERERS
próbált ebbe az irányba is lépni.
Először instrumentális számokkal (Bizet:
Gyöngyhalász, Bach: Air,
Saint-Saents: A hattyú
– feldolgozások), de azután
megjelentek a saját szerzemények is (Füredi
búcsú, Hajtóvadászat).
Az első,
énekes szerzeményük – főként szakmai
körökben – feltűnést keltett: Haász
Albertet megihlette a többszólamú,
improvizációs jellegű, szövegnélküli
feldolgozásokkal világhírűvé vált
Swingle Singers énekegyüttes, és ennek
hatására írt egy hasonló módon
előadott számot, barokk stílusban, melynek a Preludium
címet adta. Ez olyan jól
sikerült, hogy attól kezdve ezt mindig-mindenki
Bach-feldolgozásnak gondolta.
Az l967-es amatőr zenekari fesztiválon – mint erről már
szó volt – az együttes
harmadszor is aranyérmes lett, ahol is a Preludium
nagy sikert aratott.
1967–ben
elkészült a WANDERERS első
két rádiófelvétele. Akkoriban mindig
két számot vettek fel egy alkalommal. Erre
- beszerelés, behangolás, hangzáspróba,
felvétel, annak stúdióbeli
kozmetikázása, keverése - összesen
négy óra állt rendelkezésre. A Hajtóvadászat
és a Preludium átment az
átvételi zsűrin / ahogy azt akkoriban mondták:
„zésítették”./ Játszották is őket
hébe-hóba. Mikor szóba került esetleges
újabb
felvétel lehetősége, Bolba Lajos, a könnyűzenei
felvételek fődöntnöke és Haász
Albert között a következő beszélgetés
zajlott le:
Bolba: Jó az a Preludium, de most már
játszatok igazi tánczenét!
Haász: De Lajos, minden zenekar azt
játszik,
miért ne csináljunk valami mást?
Bolba: Nem véletlenül
játszik azt a többi,
játszatok csak Ti is azt!
Ettől kezdve – ennek megfelelően –
Haász Albert (az együttes saját számainak
túlnyomó többsége az ő alkotása
volt!) nem törekedett az általános
slágerzenei irányzattól eltérő
szerzemények
komponálására. Született az idők során
összesen vagy tíz saját szerzeményű
szám, de a rádiós döntnökök szerint
egyik sem volt annyira jó, hogy felvételre
érdemesítsék. Az egyik túl dallamos, a
másik túl ritmusos, a harmadik túl
elvont, a negyedik nagyon banális, stb… A legérdekesebb
/és mindenképpen
jellemző/ a következő eset volt: Haász Albert írt
egy számot, amely egy görög
népdalra épült. (Elnézést, ha ez nem
lesz mindenki számára érthető, de
másként
mégsem lehet leírni.) Szóval a szám 11/8
–ad ritmussal indul, majd átvált
7/4–re, amikor az ének belép, akkor 6/4-ed
következik, és végül ismét
11/8-addal fejeződik be. (Magyarázatként: ilyen ritmusok
– 11/8 ill. 7/4 – szinte
kizárólag a balkáni népzenében
találhatók. Nemcsak a hazai, de a külföldi
popzenében is ezen ritmusok alkalmazása
teljességgel ismeretlen.) Az egész elég
sötét tónusú szám, annál is
inkább, mert a szöveg arról szól, hogy
„számkivetett szegénylegények nyomorognak
távol szeretteiktől az erdő sűrűjén.”
Az elutasító értesítés így
szólt: „Az Erdő
sűrűjén c. szerzeményét a
Bíráló Bizottság nem fogadta el, mivel az
sablonos, szokványos, nem elég
invenciózus.” Lehet ezt érteni? Tehát
nem az a baja, hogy „Ilyen, Uram – nincs! Amit itt Ön
összehordott, az a zene
megcsúfolása. Lila agyrém! Zenei nonszensz!” Mert
ezen legalább lehetett volna
vitatkozni! De hogy…..!? Szóval a továbbiakban – ki tudja
mely okból? – a saját
szerzemények nem tudtak eljutni a szélesebb
közönséghez. A fellépéseken
általában tetszéssel fogadták, de
kirobbanó sikerre – néhány kivételtől
eltekintve – csak az a szerzemény számíthatott,
amelyiket a közönség a rádióból
megismert. De a Wanderers-számokat onnan nem ismerhette.
1967 végén Mary Zsuzsa – Neményi
Béla hívószavára - odébbállt
/hogy azután egy fél év múlva Dobos Attila
oldalán
tűnjön fel!/ Ekkorra azonban már a WANDERERS – immár
hivatalosan is – profi
együttesnek számított, mivel az Országos
Rendező Iroda /ORI/, az eddigi szereplése
alapján, annak nyilvánította. Egy darabig
ismét öten voltak, majd 1968 vége
felé Juhász
Gyula /Marió/ került
az együtteshez, aki jól képzett zenész volt
/szaxofon + ének/, és aki tudását
zenei konzervatóriumban, ill. már jó
néhány zenekarban /pl. LIVERSING/
szerezte, ill. csiszolgatta. Ez a zenekar stílusában
és hangzásában egyaránt
némi változást indukált. Marió
/bár remekül énekelt Elvist, Tom Jonest és
Engelbert Humperdinck-et/ igazából a jazz és a
soul műfajban érezte otthon
magát. Ezzel a stílus-bővüléssel a zenekar
többsége teljes mértékben
egyetértett, sőt Berta – a szaxofon jelenlététől
inspirálva – bősz
trombita-tanulásba fogott.
Vitális
és Hoffmann húzta egy kicsit
a száját. Ha már stílust
bővítünk – így ők – akkor inkább a
keményebb hangzás
irányába nyissunk! Tehát ők az addigi
irányvonal mellett a rythm & blues, a
keményebb, torzított gitárt
használó, általában csak egy énekest
szerepeltető
számokat hiányolták. Egyben
azonban – Haász kivételével –
mindenki egyetértett: nem kell saját
szerzeményekkel bíbelődni. Úgy sem
veszik fel, és felvétel hiányában egy
„ismeretlen” saját szám – főleg, ha nem a
törzsközönség előtt szerepel a csapat –
kevesebbet „hoz a konyhára”, mint egy
ismert, és jól előadott világszám.
Szóval
Marió belépésével az
addig
szemléletében eléggé egységes
zenekarban feszültség támadt, ami 1970 –ben ahhoz
vezetett, hogy Hoffmann, Vitális, Sánta és
Juhász elhatározta: lecserélik
Bertát és Haászt/!/.
Bertát
azért, mert vonakodott a torzított gitár
használatától, Haász pedig
„akadályozza a zenekar igazi képességeinek a
kibontakozását” (Marió szerint:
„amúgy sem valami spieler, hiszen billentyűs
létére csak ugatja a jazzt, és
az improvizatív játékot.”) Meg is
vélték találni az utódokat Jeszenszky
István –
a nemrég feloszlott THOMASTIC együttes
szólógitárosa - és Csiba Attila, egy
ízig-vérig vendéglátós zenész
személyében, aki zongora mellett szaxofonozott
is. Jeszenszky az együttes minden tagjának a jó
ismerőse volt, /erre még majd
visszatérünk/, de a legjobb kapcsolatban azért
Haásszal állt. Így
érthető, hogy már a „tárgyalások”
megkezdődésekor értesítette Haászt a
fejleményekről, aki nem sokat teketóriázva, egy
ifjúsági parki fellépés után
„le is csapott a lázadókra”. Közölte a
leforrázott négy
„puccsistával”, hogy „ki vannak rúgva, mehetnek,
ahová látnak,
összeállhatnak, akivel akarnak – csak nem, mint
Wanderers!!!” Másnap azonban –
tekintettel a sokéves, harmónikus, közös
munkára – Sántának, ill. – Berta
közbenjárására – Mariónak
lehetőséget ajánlott a maradásra, akik –
talán nem
túl nagy gerincességet tanúsítva –
éltek vele. Így Hoffmann és Vitális
távoztával már csak Berta maradt az
alapító tagok közül. És ezzel
lezárult a
WANDERERS történetének első, leghosszabb és
talán legdicsőségesebb szakasza.
Bár
a zenekarok története
lényegében a tagcserék
története, de azért az sem érdektelen
/sőt…!/, hogy ez idő alatt mikor és hol
szerepeltek, és ennek milyen visszhangja volt!
A
WANDERERS a kezdetekkor elsősorban kisebb iskolai
rendezvényeken, majd
nyolc–tíz hónap után már két
tánciskolában, a Horizontban és a Kapás
utcaiban
játszott. Ez utóbbi közelében, a Kapás
utcai Úttörő Házban próbálhattak, -
ami
nem kis részben a már
említett Módos
Péternek volt köszönhető, aki - abban az
időben – egy kicsit a zenekar mentorának
számított. 1965–ben nyert aranyérem
egyben belépőt is jelentett az akkor „elit” – osztályba”,
megsokasodtak a
meghívások a különböző
szalagavató-és gólyabálokra, a
közös koncertekre más,
hasonló színvonalú együttesekkel.
Az
első, immár valóban saját klubjuk,
a Bányászati Tervező Intézetben
/BÁNYATERV/, a Széna téren nyílt 1967
tavaszán,
- Stomfai Zsolt, az Intézet KISZ titkára és
Haász Albert összehangolt munkája
eredményeként. Minden vasárnap 5–10
óráig meghívott előadók, és
Keresztes Tibor
(alias Cintula) lemezbemutatója a legújabb
külföldi nagy sikerekből
színesítette a műsort. Jellemző a klubprogram
újszerűségére, hogy Cintula ennek
sikerét látva vált a hazai disc-jockey műfaj
úttörőjévé. De a TOLCSVAY együttes
is itt debütált – közönség előtt. Egy kis
kitérőként érdemes erről is szólni:
A két Tolcsvay testvér – mint
arról
már szó volt – a WANDERERS–ben kezdte zenész
pályafutását, de viszonylag
rövid idő alatt kikerültek a zenekarból. 1967
nyarán alakítottak egy zenekart,
magukat - akik akusztikus gitáron játszottak -
kiegészítve egy nagybőgőssel és
egy női énekessel. Néhány saját
szerzemény mellett (Egyszerű dal, Ne menj el!)
komplett Seekers–repertoárt játszottak -
meglepően jól. Haász Albert invitálta őket, hogy
ezt a közönség előtt is
mutassák be. Kezdetben kissé még
húzódoztak, ami Haász szerint teljesen
indokolatlan kishitűség volt. Végül mégiscsak
felléptek – nagy közönségsikert
aratva. Még a fellépés előtt Haász
megkérdezte, hogy akkor mi is legyen a
nevük? „New Singers”– - így a két Tolcsvay. „Ugyan
gyerekek, hagyjátok már ezt
az erőltetett angol-név mániát!”, - mondta
Haász, és szólt Cintulának, hogy
jelentsen be egy vadonatúj zenekart, a TOLCSVAY együttest.
Így váltak - nem is
oly sokára - ismertté.
Az új klub híre/színvonala
futótűzként terjedt el; jó néhány
írás jelent meg a különböző
újságokban,
melyek – kivétel nélkül – elismerőleg
méltatták. Nyilván ennek is szerepe
lehetett abban, hogy az intézet igazgatója egy
ízben - amúgy inkognitóban –
ellátogatott, hogy személyesen is lássa: milyen
remek, pezsgő kulturális élet
színhelye az ő intézménye.
Megdöbbent.
Azt
hitte – így ő – hogy itt a vállalat fiataljai /50–60 fő/
szórakoznak. De, hogy
ennek minimum a tízszerese/!/, és hogy
közöttük alig-alig látott ismerős
arcot……..!? Másnap már hivatta a KISZ titkár
Stomfait, és lekapta őt a tíz
körméről. Az hiába érvelt azzal, hogy ebből
az intézet KISZ szervezetének
milyen jó kis pénz gyűlik össze, amit majd a
fiatalok kedvezményes
üdültetésére, meg még erre-arra stb.
tudnak fordítani, – nem használt semmi.
„Ez nem szórakoztató központ, hanem
tudományos intézet. Mit szól ehhez a
minisztérium, ha erről tudomást szerez?” – érvelt
az igazgató.
Így
azután alig egy éves tündöklés
után megszűnt a klub.
Innen
az óbudai Frankel Leó
Művelődési Házba került a zenekar, ahol
vasárnap délutánonként játszott.
Közben
persze már több ízben felléphetett az
Ifjúsági Parkban is, ahová az
állandó
zenekar BERGENDY mellé csak rangos zenekart hívtak meg
vendégként. 1964-1965
–ben még csak a METRÓ, OMEGA, ILLÉS,
SCAMPOLÓ, KÉK CSILLAG,….. 1966–1967-ben
már mások, - így a WANDERERS is -
felléphettek. Ezen fellépések kedvező
visszhangja - és nem utolsó sorban ismét
Módos Péter ajánlása - tette
lehetővé,
hogy l967 augusztus l-től szeptember 30-ig, /vagyis az idény
végéig/, a WANDERERS
játszhatott minden nap
a kelet-német
vendégszereplésre utazó BERGENDY helyett.
A
következő évben BERGENDYÉK már nem
szerepeltek az Ifjúsági Parkban, ahová a Park
vezetősége – hogy változatosabb
legyen a program – három állandó zenekart
szerződtetett, megosztván közöttük
egyenlő arányban a heti hat fellépési alkalmat.
Először a WANDERERS–nek
kínálták fel a választási
lehetőséget, amely a keddet és pénteket
választotta –
biztosítván magának a lehetőséget a
hétvégi egyéb fellépésekre. A
többi négy
napon (hétfőn szünet) az előző évben befutott
HUNGÁRIA és a THOMASTIC
(kiegészülve Máté Péterrel) osztozott.
És persze továbbra is szépen kapott a
zenekar felkérést iskolai és
különféle egyéb szervezetek által
rendezett
bálokra, közös koncertekre, és egy éven
belül kétszer is volt önálló
hangversenye a Fővárosi Művelődési Házban. (A
másodikra a TOLCSVAY zenekart
hívták meg - „elő-zenekarnak”!.)
1969–ben
a THOMASTIC együttes, amely már hosszabb ideje a
Bercsényi Kollégiumban
játszott vasárnaponként, afrikai
szerződést kapott. A szerződés egy évre
szólt. De utána mi lesz? Egy ilyen
stabil és jól fizető, rangos klubot az ember nem
szívesen veszít el véglegesen (ezt megelőzően az
ILLÉSÉK klubja volt).
Ezért Jeszenszky István, a zenekar
szólógitárosa, megkereste Haász Albertet, -
akivel már addig is jó kapcsolatban volt – és
felajánlotta neki az egy éves
helyettesítés lehetőségét, azzal a
feltétellel, hogy a THOMASTIC hazatértekor a
WANDERERS „visszaadja” nekik a klubot. A Bercsényiben
játszani minden zenekar
számára vonzó volt, így érthető,
hogy ezt az esélyt a WANDERERS sem szívesen
szalasztotta volna el. Haász Albertnek sikerült a Frankel
Leó Művelődési Ház –
ilyen vonatkozásban egyébként hihetetlenül
hiú és sértődékeny -
igazgatóját
meggyőzni, aki így elválásukkor
biztosította az együttest: alkalmasint újra
szívesen látja őket. (Ez egyébként
néhány év múlva be is következett.)
Szóval a WANDERERS – lévén, hogy a
cseréhez a klub vezetősége is hozzájárult –
a Bercsényibe került, és ott teljes
megelégedésre szerepelt. De lejárt az egy
év, - és a THOMASTIC hazatért. És a
kint történtek következményeként –
rögtön fel is oszlott! Nem kellett tehát
senkinek „visszaadni” a klubot! Erre az időre esett a Wanderers-beli
puccs,
minek következtében végülis Vitális
helyére Jeszenszky került a WANDERERS–be, és
egyúttal vissza, régebbi sikereinek
színhelyére, a Bercsényibe.
II.
A „Nagy Csapat”
Az 1969-1970–es idényt új
összeállításban kezdte tehát a
WANDERES a Bercsényiben. A dobnál egy
„A”-kategóriás, igazi klasszis ült Bihari
István személyében. A Vitálist
váltó Jeszenszky
István nemcsak jó képességű
szólógitáros, hanem jó
mozgású, jól éneklő,
igazi „show-man”volt. Képes volt – egyszerűbb dolgokat - a
fogával is
elgitározni! /lásd: Jimmy Hendrix/.
Berta így többször letehette a gitárt,
és trombitálhatott Marió szaxofonozása
mellett. Marió magabiztonságban és színpadi
mozgásban nem maradt el Jeszenszky
mögött. Zenei teljesítményéről
már volt szó. Sánta hozta
megbízható, magas
színvonalú ének-és basszusgitáros
formáját. Haásznak az éneklésben, a
vokálozás mellett, Jeszenszkyvel együtt, csak a
harmadik-negyedik szóló-énekesi
poszt jutott. Az a helyzet állt elő, hogy az együttes
egykoron legképzettebb
zenészének számító Haász,
saját hangszerén, ebben az
összetételben - lévén, hogy a jazz
és az improvizatív
játék tényleg nem volt az erőssége –
lényegében a sor végére
szorult. (Pedig azért az évek alatt nem lett
rosszabb!)
Általában 15-20 perccel a kezdés
után a Bercsényiben már bezárták a
kapukat. Ekkorra rendszerint telt ház volt,
ami 650 embert jelentett. A zenekar öt tagja ekkor már
egyértelműen a
zenélésből kívánt a továbbiakban
megélni, ami – abban az időben – csak akkor
tűnt valóban reális célnak, ha az ember Nyugatra
ment – vendéglátózni. Mivel ez
a lehetőség Haászt közel sem vonzotta annyira, mint
a többieket, ezért átadta
az ezzel kapcsolatos ügyintézői teendőket a minden
hájjal megkent
Jeszenszkynek, aki - bár derekasan igyekezett a
kívánt célt elérni – hónapok
multán sem tudott konkrét eredményt felmutatni. Az
együttes ázsiója ugyan
minden szinten folyamatosan növekedett, egyre nagyobb
közönség előtt lépett
fel, ahol egyre több szakmabelit is lehetett látni – de a
gázsi osztáskor ez
még mindig nem eredményezett egyértelműen derűs
arcokat. Jó fél év múlva Bihari
– elfogadván a külföldi útra induló
WINKELMAYER BRASS invitálását – távozott.
Jött helyette az ATLANTIS zenekarban ismertté vált Kovács Jocó
/amúgy József/.
A váltás nem törte meg az együttes zenei
lendületét, mivel Jocót csak nagy
rosszindulattal lehetett volna elődjénél
gyengébbnek
nevezni.
De alig telt el egy újabb fél év,
Bertát a hadsereg (eddig elég jól sikerült
„családfenntartóként” a dolgot
„elsumákolni”), Mariót pedig Danyi Attila „vitte el” az
„új”ATLANTIS-ba. (A
régi, baráti viszony – legalábbis
átmenetileg – meg is romlott emiatt a két,
egykori KON–TIKI-s harcostárs között.) De, hogy a
kép teljes legyen: Gallusz
György, a jó nevű jazz-orgonista, egy triót
alapított. Basszusgitáron
Jeszenszky, a doboknál Kovács Jocó. (Ahogy
Haász Albert erre az időre
visszaemlékszik: egyszerűen nem értette, hogy a csapat
talán legértékesebb tagját,
Sánta Antalt – művész neve: Goló –
miért nem hívták el valami remek
ajánlattal. Persze – mint mondta – az sem
kizárt, hogy hívták, csak ő nem ment. És
nem is beszélt róla! De ez már sohasem
fog kiderülni, lévén, hogy 2003-ban elhunyt.)
Az
egy évvel azelőtt nagy reményekkel
nekilóduló hattagú csapatból kiesett
tehát
négy -
köztük az utolsóként
maradt alapító tag, Berta. Hogy az így
megfogyatkozott csapat maradék két
embere nem dobta be a törülközőt – kész csoda.
III. Barátokkal, még elég
magasan.
Mert nem adták fel. Igaz, a talpra
állás totális
kilátástalanságát egy kissé
enyhítette az a tény, hogy
Jeszenszky, - mindaddig, míg az új trióval nem
mennek külföldre – a csapat
rendelkezésére állt. /Tekintve, hogy új
együttesének itthoni fellépése, abban
az időben alig volt/. Jocó pótlását azonban
mindenképpen meg kellett oldani –
és, természetesen – sürgősen kellett legalább
egy gitárost is szerezni az
eltávozott Berta helyére, akinek a
gitározását Jeszenszkyével
többé-kevésbé
lehetett ugyan pótolni, - de meddig…?
Jött – Georg Haymann dobjaival – BÁlizs GÁbor
/egykori HOBBY, majd
CENTRAL/. Nem volt éppen rossz dobos, – persze akkor nem is igen
jöhetett volna
– nagyon elegánsan dobolt, de azért messze nem
úgy, mint közvetlen elődje; és Sztankay LÁszló
/ő egykor szintén a HOBBY
zenekarban játszott/, akit Jeszenszky „fedezett fel”.
Az
1971-es évnek tehát két új taggal
vágott neki a megfogyatkozott WANDERERS:
Sztankay
László – szólógitár,
Sánta
Antal – basszusgitár,
Haász
Albert – orgona,
Jeszenszky
István /még ő is van!/ -
gitár.
(Ezen
kívül valamennyien: + ének!)
Na, és Bálizs Gábor a doboknál.
A
kényszerváltozások miatt az együttes
stílusa erősen leegyszerűsödött. Sztankay
biztos kezű fiatal gitáros volt, de nem érte el sem
Jeszenszky lezserségét, sem
Berta precizitását. A rutinról nem is
beszélve! Tisztán és jól énekelt.
A repertoárban túlsúlyba került a
többszólamú slágerzene, ami a hangszerparkot
és a tagok adottságait figyelembe véve, teljesen érthető volt. Mivel pedig
az
elsődleges szempont volt, hogy a szinte teljesen kiüresedett
együttes minél
előbb, ütőképesen, hírnevéhez
méltóan tudjon szerepelni – nem volt idő saját
számok kimunkálására. De ennek
szükségességét az új tagok sem
igazán érezték, a
régebbiek véleményét pedig már
ismerjük.
Végülis
a dolog nem sült el rosszul.
A többszólamú éneklésre
épülő repertoár tetszett a
közönségnek. Az erősen
túlsúlyban lévő külföldi számok
mellett jól mutatott az évek óta
játszott
néhány saját szám. A Bercsényi klub
továbbra is jól működött, a
meghívások
száma nemigen csökkent, az együttes gázsija
elég tisztességes volt. Gólyabálok,
szalagavatók, „E”-épület, Kertészeti Egyetem.
Szóval még „ment a szekér”, de
azért a hanyatlás szelét már lehetett
érezni. Főleg Jeszenszky távozása után.
Azok az együttesek – legyenek akár a legrégebbiek –
akik nem jutottak
rendszeres rádió felvételi lehetőséghez
/vagy felvett számaikat nemigen
játszották, - mert ilyen is volt bőven/; nem jelent meg
lemezük, évente
többször nem szerepeltek a televízióban /akkor
még csak két csatorna volt!/ -
egyre inkább kiestek az érdeklődés
fókuszából.
A
WANDERERS is szép lassan szorult
egyre hátrább. Ezt egyelőre csak a szakértő szem
vette észre, - de az igen. 1972
tavaszán – közel egy évtized után – a
Bercsényi klub beszüntette a pop-zenei
rendezvényeket. Egy ilyen rangos klub elvesztése,
egy
ilyen stabil bázis
megszűnése, akár végzetes is lehetett volna. De
most – nem sokszor volt ilyen!
– szerencséje volt a WANDERERS-nek:
Egyrészt – tekintettel a
többéves,
jó
kapcsolatra – a
kollégium vezetősége engedélyezte, hogy a zenekar
továbbra is a kollégiumban
próbálhasson, heti három este.
Másrészt –
lehet, hogy ezzel kellett
volna kezdeni
– az 1972-1973-as idényre a Hess András
téri Várklub szerződtette
vasárnap délutánokra az együttest!
(A
Várklub – ahol a fénykorában lévő
ILLÉS volt éveken keresztül a házigazda – az
ország egyik legpatinásabb és legrangosabb helye
volt. Akinek itt volt – még ha
csak egy évig is – a klubja, az büszke lehetett.)
Itt
azonban már csak négytagú
WANDERERS
lépett fel. Jeszenszky ekkor már közel egy
éve nem szerepelt a zenekarban. (Így
már azt sem kellett – érdekeltként –
megérnie, hogy a Bercsényi Klub bezárt.)
Noha a vezetőség és a Várklub
közönsége egyaránt meg volt elégedve a
zenekarral
/amaz nem kevésbé!/ - a következő idényben
mégsem került sor hosszabbításra.
„Legyen minden évben más. Így változatosabb
a dolog. Végülis, jó zenekar van
elég.”- volt a vezetőség koncepciója, és
ezzel az állásponttal nehéz lett volna
vitába szállni.
Haász
Albert tehát felkereste a
Frankel Leó Művelődési Ház
igazgatóját, és megállapodott vele a
zenekar
visszatéréséről. De ez már az ő
szemében olyan volt, mint mikor az egykor
teljes harci díszben, nagy önbizalommal és tervekkel
útnak induló hadsereg,
évek múlva lerongyolódott, megfogyatkozott
és megvert seregként tér haza sebeit
gyógyítgatni, megpihenni.
Lehet, hogy
már előbb is szót
kellett volna ejteni a Margitszigeti
Casinóról, amely hosszú éveken
át meghatározó szerepet játszott az
együttes életében, és ezen
történet mind a négy szakaszából
egyaránt
kihagyhatatlan. A Casinó
a hatvanas évek
elejétől a hetvenes évek
közepéig Budapest egyik legkedveltebb,
és – a Budai Ifjúsági Park után – a
legnagyobb nyári szórakozó helye volt.
Alapvetően vendéglátóhely, ahol jobbára a
„nem-teenager” közönség szórakozott.
A zene is inkább hagyományosnak mondható volt.
1969-ben a Casinó ezen a téren
modernizációt határozott el: a Pannónia
Vendéglátó Vállalat – a
Casinó is ő alájuk tartozott –
művészeti igazgatója, a már általa egy
ideje a „célkeresztben” lévő zenekart, a
WANDERERS–t szemelte ki erre a feladatra. 1969. május 1.-től
szeptember 3o.-ig
szerződtette mindennapos játékra az együttest. A
WANDERERS szereplése ráirányította
a fiatalabb korosztályok figyelmét az addig
általuk kevésbé ismert szórakozó
helyre, de - lássunk csodát – az addigi
látogatókat sem riasztotta el! (Csupán
a túlparti, Szt. István Park és
környéke lakói panaszkodtak a
megnövekedett
hangerő miatt.) Még három éven keresztül
szintén ez volt az együttes nyári
elfoglaltsága, ahol – természetesen - standard műsorukat
játszották mindvégig.
Az
1973-as év elején jelentette be Sánta
Antal, hogy felhagy a beat-zenéléssel,
/mivel ez akkor nagyon bizonytalan egzisztenciális
lehetőségeket kínált/, és –
végzettségének megfelelően – a
természetvédelemmel fog foglalkozni. A neki
felkínált állás pedig nem teszi
lehetővé, - még
mellékfoglalkozásban sem -
hogy
zenélni is tudjon. És a Sashegyen lett
természetvédelmi főfelügyelő.
Ezzel
lezárult a zenekar történetének harmadik
fejezete, melyre
leginkább az volt jellemző, hogy a
tagok elsősorban barátoknak tekintették egymást,
és csak utána munkatársnak.
Bár sok nehézséggel kellett megbirkózniuk,
de igazán sohasem érezték magukat
padlón. Önbizalommal telve, jókedvűen
zenéltek, és még Haász, ill. Sánta
sem gondolta
egy percig se komolyan, hogy nem elég jók. Pedig ők –
ebből a szempontból –
láttak szebb napokat is! Az elmondottakra mi sem jellemzőbb,
mint hogy a
zenekar ezen – Jeszenszkyvel együtt – öt tagja szoros
baráti kapcsolatot tart
fenn a többiekkel mind a mai napig. ( Pontosabban csak négy
tagja, - ill.
tartott, - mivel Sánta, mint
arról
már szó volt, 2003-ban hosszas betegségben
elhunyt. )
IV.
Lejtmenet
Sánta Antal
kiválása padlóra
küldte
az együttest. Haász Albert megpróbálta a
sorokat rendezni, de ez csak
mérsékelten sikerült. Két embert kellett
Sánta helyett beállítani, mert hozzá
hasonló kvalitású, - egy személyben
basszusgitáros és énekes, - nem volt a
szabadpiacon, vagy a WANDERES nyújtotta perspektíva nem
vonzotta eléggé.
Tóth
Sándor
a GESAROL-ból /a P.MOBIL őse/ és Bajor
Endre /amúgy Sztankay sógora/ egy kisebb
zenekarból került az
együttesbe. Tóth gitártudása csak
ritmusgitározásra volt elegendő. Fakó,
rekedtes énekhangja ugyan alkalmassá tette őt
néhány szám eléneklésére, de
ütőképes énekesként nem jöhetett szóba.
/Viszont technikusi teendők
vonatkozásában rendkívül hasznos volt!/.
Bajor korrekten basszusgitározott, de
mellette csak vokálozásra volt alkalmas.
Nem
sokkal ezután Bálizs bizalmasan
közölte Haásszal – miután elvégezte az
egyetemet /vegyészmérnök lett/, és
megnősült – hogy „ Nyugat-Németországba óhajt
/nem egészen törvényes úton/
távozni”. Ez meg is történt. Utódja, Sztankay
egykori dobos kollégája, Pusztai László
lett. Ő nem dobolt éppen
gyengébben, mint Bálizs, de egyéb
kvalitásai messze elmaradtak elődjétől. De
még szinte ki sem fújták magukat a
tagcserét követően, mikor Sztankayt is
megtalálta a honvédség. Helyére Papp
István /Steve/ került. Mikor
Haászék
elmentek zenekarában
meghallgatni, határozottan jó benyomást keltett:
éneklés közben is alájátszotta
a nem éppen egyszerű gitárrészeket /J.Hendrix,
Cream/. De a WANDERERS-ben nem tudta ezt a nívót
produkálni. (Igaz, itt
teljesen más repertoárt kellett megtanulnia, és az
éneklésben sem kapott
komolyabb szerepet.). A jelentősebb fellépéseken
idegességében sokat rontott.
Alig több, mint félév után - közös
megegyezéssel - távozott.
Utódja Simon
Gábor, a RA – II. zenekarból. Simon nagyon
jó kezű,
képzett gitáros volt. Jobb, mint Sztankay és Papp.
Már ameddig a
WANDERERS-be nem került! Régi zenekarában nagy
élvezettel /és nagyon jól!/
játszott Led Zeppelin, Ceam, Doors, J.Hendrix számokat. A
WANDERERS műsora azonban nem nagyon volt
ínyére. Lelassult, unottá
vált, és teljesen elszürkült a
játéka. (Ez
a két, egymás utáni, teljesen hasonló
jelenség, ha akkor nem is tűnt fel,
utólag azonban mindenképpen elgondolkoztató.)
Most már Haász maradt az egyetlen – jónak
mondható – szólóénekes, mert
Simon-nak ebben abszolút semmi gyakorlata nem volt. A
második/harmadik szólamot
- Bajorral együtt -még beénekelte, - az’tán
annyi.
Közben
az együttes ismét lehúzott
(1974 és 1975) két nyarat a Casinóban, és
két őszi-téli idényt a Frankel Leó
Művelődési Házban. Az Ifjúsági Parkban ezen
a két nyáron csak elég ritkán
szerepelt, mert ekkor mindig el kellett kéredzkednie a
Casinóból /amit havonta
egyszer,- megfelelő helyettes biztosítása mellett -
amúgy megtehettek/.
Ekkortájt már Haász sem bízott a „szebb
jövőben”. Mondta is: ha megszűnne az a
lehetőség, hogy a Bercsényiben
próbálhassanak, ő már nem kezdene új
próbahely
után futkosni. Közben a doboknál
váltás történt: Simon egykori
zenésztársa, Vaskó
Tibor került az együttesbe. (Ki
tudja már, hogy miért?) Nem dobolt
elődjénél sem jobban, sem rosszabbul. De egyéb
vonatkozásban sem lehetett sok
különbséget felfedezni.
Az 1976–os év már tényleg
a
mélypontot jelentette. A Frankel Leó Művelődési
Ház – a csekély látogatottság
miatt – csak csökkentett gázsival lett volna
hajlandó az együttest tovább a
foglalkoztatni. Ezt – természetesen – Haász
önérzetesen visszautasította, így a
zenekar 1975 őszétől kezdve alkalmi
fellépésekből vegetált. Lassan–lassan már
új számokat sem tanultak, és ekkor
már mindenkiben világossá vált,
hogy ez így soká nem mehet. Az egyre ritkuló
fellépéseken sem törték össze
magukat, rutinból, unottan lenyomták a kötelező
penzumot, majd felvették a
gázsit.
Szeptemberben, az egyik
Ifjúsági
Park-beli
szereplés szünetében, Baráth
László, parkigazgató, /akivel Haász -
stílusosan –
szinte baráti viszonyban volt/, behívta őt
irodájába. „Többször megfigyeltelek
Benneteket. Ha csak hallgatom a műsort – „okay”. De, ha látom
is…..! Mondd
Berci, miért utáljátok Ti a
közönséget?” – így az igazgató.
„
De hát honnan veszed azt, hogy mi utáljuk őket?” –
kérdezett vissza Haász.
„Mert
csak rátok kell nézni. Úgy játszotok,
mintha közben legszívesebben lehánynátok
őket.”
A
buli végén Haász mindezt elmondta a
többieknek, s közölte, hogy ő is
felhagy a színpadi zenéléssel. Addig hajlandó még közöttük
lenni, míg nem találnak megfelelő
utódot, és amíg azzal nem lesz
játszóképes a zenekar. „De vigyázat!
Épp a
napokban közölte velem a kollégium igazgatója,
hogy néhány hónap múlva megkezdődik
a Bercsényi részleges felújítása,
aminek következtében a további próbák
lehetősége megszűnik.” – tette hozzá.
„Dehogy
keresünk új orgonistát, meg új
próbahelyet. Abbahagyjuk mi is „ – jelentették
ki a többiek egybehangzóan.
És
többet már
nem is léptek
fel.
De
nem is hiányoztak senkinek.
2013.-ban került elő az együttes egykoron , promóciós célra készült, próbatermi felvételeit tartalmazó kazetta. Ezeket tartalmazza Haász Albert által 2014.-ben megjelentetett dupla CD.
(A WANDERERS együttes próbatermi felvételei 1970.-72.-74. Lásd: YouTube)
Beszélgetés
Haász Alberttel. /2003./
Interjú a Zenetudományi Intézet archívumából
Lásd még:
Zoltán János: Rockcirkusz
Kelemen András & Oláh Árpád: A magyar rock bölcsője (1960-1970)